Ogiltigt avtal
Utgångspunkten är att avtal ska hållas. I Sverige finns en långtgående avtalsfrihet som innebär att du i princip får avtala om vad som helst och med vem som helst.
Det finns dock undantag. Sådant undantag är när avtalet ingåtts med fel person eller om avtalet inte slutits frivilligt.
Om avtalet är ogiltigt behöver du inte argumentera mot avtalets innehåll, avtalsvillkoren, ångerrätten eller penningsumma på en eventuell brytavgift.
Det är viktigt att avtalet ingåtts på rätt sätt för att det vara vara giltigt.
Nedan kan du läsa mer om några vanliga frågor hos oss.
1. Har avtalet ingåtts med rätt person?
Elhandlaren får ingå elavtal för en viss anläggning endast med den som har elnätsavtalet för anläggningen. Vi har fått klagomål där elavtalet har ingåtts med kunden i egenskap av näringsidkare men avseende kundens bostad där kunden i egenskap av privatperson står på elnätsavtalet. Avtalet har i sådant fall inte ingåtts med rätt elanvändare.
Tänk också på att om du har ett företag så måste personen som har ingått avtalet vara behörig firmatecknare. I annat fall är avtalet ogiltigt.
Elhandlaren kan bara kräva betalt av den som elhandlaren har ett giltigt avtal med.
Om det saknas elnätsavtal för anläggningen, t.ex. när elen ingår i hyran för anläggningen, har elavtalet inte ingåtts i enlighet med ellagen.
2. Du tror inte att du accepterat en telefonförsäljares erbjudande – är elavtalet giltigt?
För att avtalet ska vara giltigt behövs att det finns två avtalsparter som av fri vilja önskar ingå ett avtal. Om en elhandlare påstår att det finns ett giltigt avtal med en kund är det upp till elhandlaren att bevisa det. Avtal som ingås över telefon innebär att det vanligtvis inte finns någon skriftlig dokumentation och det är i första hand i ljudfilen från avtalets ingående som bevisar att avtal har ingåtts och att avtalet har ett visst innehåll.
Branschorganisationen Energiföretagen Sverige rekommenderar att de allmänna avtalsvillkoren för näringsidkare, EL 2012 N (rev), sänds ut till samtliga kunder.
Enligt ellagen ska elhandlaren lämna information om avtalsvillkoren och vissa specifika uppgifter om avtalet till konsumenten innan avtalet ingås eller bekräftas. Ellagens definition av konsument är en fysisk person till vilken el överförs eller levereras huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet. Informationsskyldigheten enligt ellagen kan alltså gälla i förhållande till näringsidkarkunder som i enskild firma bedriver verksamhet i anläggning där elförbrukningen huvudsakligen faller utanför näringsverksamhet (typiskt sett i hemmet).
Sammantaget bör det i de flesta fall finnas dokumentation, utskickat till kunden, som visar avtalets innehåll.
Tvist om avtalets giltighet kan prövas i domstol.