Skip to the content

Avtal och villkor

Om avtalet ingåtts på ett giltigt sätt är avtalets innehåll och avtalsvillkoren som huvudregel giltiga. Ibland matchar dock avtalet inte med vad man blivit lovad och det kan råder missuppfattningar om avtalets innehåll. 

Om du och elhandelsföretaget inte är överens kan du klaga till elhandelsföretaget. Gör gärna det skriftligen så att du har bevis på att du har klagat.

Nedan kan du läsa vad du kan göra om du är missnöjd efter att ha ingått ett avtal.

Jag accepterade avtalet men lovades att det kunde avslutas när som helst – elhandlaren påstår nu att uppsägningstiden är 24 månader

Många missar att lyssna på vilken uppsägningstid som anges när avtal ingås på telefon. Enstaka elhandlare ger i säljsamtalet löften om att avtalet kan avslutas när som helst, samtidigt som det vid avtalstecknandet anges t.ex. 24 månaders uppsägningstid. Om inte uppsägningstiden angivits när avtalet ingicks är den 14 dagar enligt de allmänna avtalsvillkoren. Om du utan att uppfatta det accepterat en lång uppsägningstid uppstår frågan om det är skäligt. 

Elhandlaren fakturerar för el trots att jag ifrågasätter avtal och villkor – vad kan jag göra?

Om du anser att elpriset är oskäligt högt, att avtalet inte är giltigt eller att du av någon annan anledning inte är skyldig att betala, bör du bestrida fakturorna. Att ”bestrida” betyder att du meddelar elhandlaren att du helt eller delvis inte tänker betala, och varför. Det ska vara en så kallad rättsligt relevant grund. Det betyder att det måste finnas viss substans i varför du anser att fakturan är felaktig.

Så här bestrider du en faktura

Ibland är ett bestridande vad som krävs för att elhandlaren ska lämna ut de bevis de har på att avtalet är giltigt. Du måste dock betala den del av fakturan som du och elhandlaren är överens om, du kan alltså behöva bestrida en del av fakturan och betala den del av kostnaden du inte ifrågasätter.

Ibland kan du samfaktureras dina elkostnader.