Skip to the content

Om du har varit i god tro

Har du fått en oväntad faktura från ditt elbolag – trots att du trodde att allt redan var betalt? Som konsument kan du vara skyddad om du har agerat i god tro. Här förklarar vi vad det innebär och hur du kan gå vidare.

Snabb överblick – Om du har varit i god tro:

  • Du kan ibland slippa betala hela eller delar av en efterdebitering om du varit i god tro.
  • God tro innebär att du inte förstått eller borde ha förstått att faktureringen varit felaktig.
  • Ett exempel på god tro är om du har betalat alla fakturor och uppfattat dem som slutgiltiga
  • Bedömningen görs alltid individuellt utifrån omständigheterna.
  • Kontakta elbolaget om du anser att du varit i god tro.

Vad kan du göra om du anser att du har varit i god tro?

  • Du har rätt att bestrida fakturan om du har varit i god tro.
  • En faktura som uppfattats som slutlig ska inte krävas igen – om du inte fått tydlig information om att den var preliminär.
  • Preskriptionstiden är tre år från att du mottagit kravet och börjar oftast räknas från den dag då fakturan skulle ha betalats.
  • Bestrid fakturan eller att betala i protest – vi rekommenderar att du gör det skriftligt.
  • Ta gärna hjälp av vår mall när du åberopar god tro. 
  • Vi finns här för att hjälpa dig – kontakta oss gärna om du är osäker.
  • Om du och företaget inte kommer överens har du möjlighet att begära prövning i Allmänna reklamationsnämnden.

Senast uppdaterad: 2025-09-22