Om du har varit i god tro
Har du fått en oväntad faktura från ditt elbolag – trots att du trodde att allt redan var betalt? Som konsument kan du vara skyddad om du har agerat i god tro. Här förklarar vi vad det innebär och hur du kan gå vidare.
Snabb överblick – Om du har varit i god tro:
- Du kan ibland slippa betala hela eller delar av en efterdebitering om du varit i god tro.
- God tro innebär att du inte förstått eller borde ha förstått att faktureringen varit felaktig.
- Ett exempel på god tro är om du har betalat alla fakturor och uppfattat dem som slutgiltiga
- Bedömningen görs alltid individuellt utifrån omständigheterna.
- Kontakta elbolaget om du anser att du varit i god tro.
Vad kan du göra om du anser att du har varit i god tro?
- Du har rätt att bestrida fakturan om du har varit i god tro.
- En faktura som uppfattats som slutlig ska inte krävas igen – om du inte fått tydlig information om att den var preliminär.
- Preskriptionstiden är tre år från att du mottagit kravet och börjar oftast räknas från den dag då fakturan skulle ha betalats.
- Bestrid fakturan eller att betala i protest – vi rekommenderar att du gör det skriftligt.
- Ta gärna hjälp av vår mall när du åberopar god tro.
- Vi finns här för att hjälpa dig – kontakta oss gärna om du är osäker.
- Om du och företaget inte kommer överens har du möjlighet att begära prövning i Allmänna reklamationsnämnden.
Senast uppdaterad: 2025-09-22