Skip to the content

Vad gäller om du inte har fått fakturor från ditt elbolag under en period?

Har du inte fått fakturor från ditt elbolag på länge?

Det kan kännas skönt att slippa fakturor – men du är fortfarande betalningsskyldig. Här får du veta vad som gäller och hur du kan agera.

Vad kan du göra om du inte får fakturor från ditt elbolag?

  • Kontakta företaget och fråga varför faktureringen har uteblivit. Vi rekommenderar att du kontaktar företaget skriftligen via e-post. 
  • Om du har fått ett efterkrav har du rätt till en kostnadsfri avbetalningsplan.
  • Om du har varit i kontakt med företaget, men känner att du behöver vägledning i ditt ärende kan du kontakta oss på Konsumenternas Energimarknadsbyrå för vägledning. 
  • Kontrollera gärna under "Beslut från Allmänna reklamationsnämnden" ovan om det finns något beslut som liknar din situation. Du kan i sådant fall läsa om hur Allmänna reklamationsnämnden har resonerat i liknande fall och vid behov använda det i din argumentation med företaget.
  • Om du och företaget inte kommer överens har du möjlighet att begära prövning i Allmänna reklamationsnämnden.

Senast uppdaterad: 2025-08-19