Miniminivån för antalet klagomål som medför publicering på Klagomålslistan för ett enskilt företag varierar över tid. Det beror på att det är totalsumman av antalet klagomål för de senaste 12 månaderna som används för att räkna ut miniminivån.
Du hittar aktuell miniminivå direkt på Klagomålslistan.
För att fastställa miniminivån använder byrån en så kallad procentsatsmodell som innebär att byrån multiplicerar totalsumman av antalet klagomål de senaste 12 månaderna med 3,5 procent. Anledningen till att byrån använder denna modell är att den är enkel och förutsägbar. Procentsatsen 3,5 procent började att användas i augusti 2025 och speglar de miniminivåer som sedan 2019 har legat till grund för publicering på Klagomålslistan.
Exempelberäkning – hur fastställs miniminivån
Byrån har vid publicering av en ny Klagomålslista tagit emot sammanlagt 885 klagomål som uppfyller samtliga kriterier för Klagomålslistan under de senaste 12 månaderna. Siffran 885 ska då multipliceras med 3,5 procent, vilket avrundat till närmsta heltal blir 31 klagomål. Miniminivån för publicering blir därför 31 klagomål.
Miniminivån kan vid varje enskild publicering av Klagomålslistan aldrig vara mindre än 20 klagomål.
Den framräknade miniminivån används för företag med färre än 100 000 kunder. För företag som har fler kunder än så anpassas miniminivån för det enskilda företaget (läs mer under punkten 5 i Steg för steg guiden). Exempelvis så kommer en elhandlare med 250 000 kunder vid en framräknad ursprunglig miniminivå på 31 klagomål få sin miniminivå anpassad så att den i stället fastställs till 93 klagomål. Syftet med att anpassa miniminivån med hänsyn till företagens kundantal är att med ökande antal kunder ökar sannolikheten att fler kunder söker vägledning utanför företaget.