Miniminivån för antalet klagomål som leder till publicering på Klagomålslistan för ett enskilt företag varierar över tid. Det beror på att det är totalsumman av antalet klagomål (läs under punkten 3) för de senaste 12 månaderna som används för att räkna ut miniminivån.
För att fastställa miniminivån använder byrån en så kallad procentsatsmodell som innebär att byrån multiplicerar totalsumman av antalet klagomål de senaste 12 månaderna med 3,5 procent. Anledningen till att byrån använder denna modell är att den är enkel och förutsägbar. Procentsatsen 3,5 procent började att användas i augusti 2025 och speglar de miniminivåer som tidigare har legat till grund för publicering på Klagomålslistan.
Miniminivån kan vid varje enskild publicering av Klagomålslistan aldrig vara mindre än 20 klagomål.
Exempelberäkning – hur fastställs miniminivån
Byrån har vid publicering av en ny Klagomålslista tagit emot sammanlagt 885 klagomål som uppfyller samtliga kriterier för Klagomålslistan under de senaste 12 månaderna. Siffran 885 ska då multipliceras med 3,5 procent, vilket avrundat till närmsta heltal blir 31 klagomål. Miniminivån för publicering blir därför 31 klagomål.