Klagomål om Svenska Elverket
Här beskrivs vanliga klagomål som byrån tagit emot om Svenska Elverket.
Klagomål mot Svenska Elverket som ingår som underlag till Klagomålslistan gäller ärenden där en kund till företaget inte kunnat lösa tvisten eller problemet i kontakt med företagets kundtjänst utan istället behövt söka vägledning hos oss på Konsumenternas energimarknadsbyrå.
Sammanfattning av klagomålen mot Svenska Elverket
Svenska Elverket har funnits med på Klagomålslistan sedan oktober 2025.
Kortfattat om klagomålen:
- Konsumenter uppfattar att de har lurats in i avtal med Svenska Elverket. Oftast har detta skett via forcerande telefonförsäljning.
- Avtalet som konsumenten tilldelas innehåller mindre fördelaktiga avtalsvillkor som exempelvis lång bindningstid.
- I det fall som konsumenten vill frånträda avtalet eller hävdar att det är ogiltigt så lämnar Svenska Elverket information om att konsumenten då kommer att få betala en kostsam brytavgift.
- Konsumenter upplever dåligt bemötande och svårigheter med att kommunicera med Svenska Elverkets kundtjänst.
- Svenska Elverket är inte ett elhandelsföretag som själva kan leverera el. Det är istället ett annat företag som sköter inköp av el för Svenska Elverkets räkning. Dessutom förekommer det att ytterligare ett annat företag skickar fakturorna till Svenska Elverkets kunder. Detta uppfattas som förvirrande av konsumenter som byrån pratar med.
Energimarknadsinspektionens tillsyn
- Tillsynsmyndigheten Energimarknadsinspektionen (Ei) har sett över Svenska Elverkets brytavgifter i ett tillsynsärende.
- Ei har beslutat att Svenska Elverket senaste 15 september 2025 ska sluta ta ut en lägsta brytavgift om 8995 kronor.
- Ei har även beslutat att Svenska Elverket ska ändra sina avtalsvillkor så att det framgår att avtalen Förvaltat elpris och Rörligt löpande kan sägas upp avgiftsfritt.
- Du kan läsa hela beslutet genom att kontakta Ei på telefonnummer 016-16 27 00 eller e-postadress registrator@ei.se och begära ut ärende med ärendenummer 2025-102909.
Vad du kan göra:
- Vår erfarenhet är att konsumenter som fått en faktura som avser en brytavgift på 8995 kr från Svenska Elverket – efter Eis beslut – i många fall väljer att dra tillbaka kravet när konsumenten skriftligen bestrider det.
- Här hittar du mallar som du kan använda när du bestrider en faktura eller avtal som du anser är felaktigt.
- Här kan du läsa mer om brytavgifter om du är konsument.
- Här kan du läsa mer om brytavgifter om du är företagare.
Fördjupning i vad klagomålen mot Svenska Elverket handlar om
Om du behöver vägledning i ett ärende som gäller Svenska Elverket
Möjlighet att begära tvistlösning hos Allmänna reklamationsnämnden
Möjlighet att låta en domstol avgöra tvisten
Anmäla till myndighet
Senast uppdaterad: 2025-10-17