Skip to the content

Har du frågor? Ring 08-522 789 50 vardagar mellan 09.00 - 12.00 eller fråga via kontaktformuläret.

Förvaltningsel i Skandinavien

Nedan beskrivs vanliga klagomål som inkommit till byrån om Förvaltningsel i Skandinavien sedan juli 2019. I underlaget ingår återkommande klagomål där kunder behöver vägledning vid en pågående tvist. Företaget har den senaste tiden fått många klagomål, sett till vad som är normalt på elmarknaden. 

Klagomålen som ingår gäller ärenden där en kund till företaget inte kunnat lösa en tvist med hjälp av företagets kundtjänst utan behövt söka vägledning och stöd av Konsumenternas energimarknadsbyrå. Byrån har också tittat på om det kan finnas en grund för klagomålen. 

Till information om alla företag på klagomålslistan

 

Klagomål på vilseledande marknadsföring och säljmetoder

Klagomålen på vilseledande marknadsföring består framförallt av att säljaren påstår sig representera kundens nuvarande elhandelsföretag eller elnätsföretag, vilseledande/felaktiga påståenden om pris samt avtalstid eller vad avtalet avser/omfattar.

Klagomålen består också av att säljaren påstår att företaget ska ta över alla avtal i ett särskilt geografiskt område och att kunden därför måste skriva på ett elavtal annars stängs elen av. Säljaren ringer tillbaks vid upprepade tillfällen och framför enligt klagomålen ytterligare hot om avstängning av elen.

Negativ säljmetod är klagomål om att kunden har fått ett avtal med Förvaltningsel i Skandinavien AB mot sin vilja. Eller att Förvaltningsel i Skandinavien AB tecknat avtal åt kunden med ett annat elhandelsföretag med hjälp av fullmakt, mot kundens vilja.

Klagomål på Förvaltningsel i Skandinaviens kundtjänst

I klagomålen från personer som tvistar med Förvaltningsel i Skandinavien AB om avtal och kostnader anges att det inte går att nå företaget via telefon, och att företaget inte svarar när de skickar e-post. 

Klagomål på fakturering 

I klagomålen som rör fakturering uppger kunderna att de har fått förskottsfakturor för el samt fakturor där Förvaltningsel i Skandinavien kräver deposition och fakturaavgift. 

 

Om du behöver vägledning i ett ärende som gäller Förvaltningsel i Skandinavien 

För problemen som beskrivs för små företag har byrån tagit fram en skriftlig vägledning som du i första hand kan använda:

» Till den skriftliga vägledningen

Om du hamnat i en tvist med ett elbolag kan du kontakta oss på Konsumenternas energimarknadsbyrå. Byråns medarbetare har juridisk expertis inom energiområdet och kan ge dig vägledning om vad som gäller i ditt ärende.

» Till Kontakta oss

 

Tips till näringsidkare som vill teckna elavtal över telefon

Om du är företagare och blir kontaktad av en telefonförsäljare eller får besök av en säljare som vill sälja elavtal bör du:

  • Ifrågasätta påståenden om samarbeten med din befintliga elleverantör eller elnätsföretag.
  • Ifrågasätta påståenden om att företaget erbjuder dig det billigaste elpriset på marknaden, särskilt om det är ett rörligt elprisavtal.
  • Lyssna noga under hela säljsamtalet för att säkerställa vilket företag som anges som avtalspart.
  • Lyssna noga när bindnings- och uppsägningstid anges.
  • Begära att få ett skriftligt erbjudande istället och svara inte "ja" på säljarens frågor om du accepterar något. Om elhandelsföretaget eller kunden så önskar ska skriftligt avtal träffas om försäljningen, enligt branschens allmänna avtalsvillkor.
  • Räkna med att endast själva avtalstecknandet kommer att sparas i ljudfilen från säljsamtalet vid telefonförsäljning. Säljlöften som ges innan avtalstecknandet kommer inte att spelas in och sparas. Du måste därför säkerställa att säljlöften anges eller ingår i avtalsvillkoren när avtalet tecknas.
  • Avsluta samtalet snabbt om du inte är intresserad av att byta elleverantör.
  • Känna till att du inte har ångerrätt om du är näringsidkare om det inte särskilt avtalats om det. Teckna därför bara avtal du vet att du inte kommer att ångra. Ångerrätten gäller dock för dig med enskild firma som bedriver verksamheten i hemmet och din elförbrukning är för ändamål som huvudsakligen faller utanför näringsverksamheten.

 

Anmäla till tillsynsmyndighet

Energimarknadsinspektionen

Du kan också göra en anmälan till Energimarknadsinspektionen om ditt klagomål till exempel gäller:

  • Att ditt avtal har förlängts utan meddelande om bl.a. prisinformation. Bestämmelsen gäller för elhandelsföretaget oavsett om kunden är ett företag eller konsument.
  • Preliminär fakturering. Bestämmelsen gäller för elhandelsföretaget oavsett om kunden är ett företag eller konsument.
  • Faktura-avgifter. Bestämmelsen gäller för elhandelsföretaget oavsett om kunden är ett företag eller konsument.
  • Bristande klagomålshantering för konsumenter.
  • Sen slutfakturering för konsumenter.

» Till Energimarknadsinspektionen

Din anmälan innebär inte att Energimarknadsinspektionen hjälper dig personligen i just ditt ärende.

Konsumentverket

Konsumenter kan anmäla företag till Konsumentverket om de inte följer den konsumenträttsliga lagstiftningen inom följande områden:

  • Marknadsföring
  • Avtalsvillkor
  • Prisinformation
  • Säljmetoder
  • Automatisk avtalsförlängning utan meddelande

Konsumentverket jobbar för konsumentkollektivet. Din anmälan innebär inte att Konsumentverket hjälper dig personligen i just ditt ärende. Din anmälan kan dock hjälpa andra konsumenter i framtiden genom att Konsumentverket uppmärksammas på aktuella konsumentproblem så att verket riktar sina tillsynsaktiviteter rätt.

» Till Konsumentverket

 

 

 

Senast uppdaterad: 2020-09-21 06:36