Skip to the content

Har du frågor? Ring 08-522 789 50 vardagar mellan 09.00 - 12.00 eller fråga via kontaktformuläret.

Nyheter

Har du ett stort engagemang för konsumentfrågor, att hjälpa konsumenter samt intresse för att leda och utveckla en mindre organisation? Ni söker vi en vd till Konsumenternas energimarknadsbyrå med placeringsort i Stockholm. I rollen ingår budgetansvar och person ...

Konsumenternas Energimarknadsbyrå har på senaste tiden fått in klagomål där konsumenter har fått höjningar på sina fastprisavtal med hänvisning till att myndighetsavgifter höjts. Ofta är höjningarna på cirka 0,25 öre per kilowattimme och elhandelsföretagen hänvisar till att myndigheten Svenska Kraft ...

Ny marknadsöversikt om solceller av Energimyndigheten Konsultföretaget RISE fick i uppdrag av Energimyndighetens Testlab att sammanställa en översikt över tillgängliga produkter och system för den svenska villamarknaden, såväl relativt mogna och etablerade som nya produkter och system. Rapporten be ...

Den 1 november 2018 införde regeringen nya funktionskrav för elmätare för lågspänningskunder, vilka kompletterades med en föreskrift som trädde i kraft den 1 oktober i år. De nya funktionskraven innebär att din elmätare kommer att bytas ut av ditt elnätsföretag. Bytet ska vara genomfört senast den 1 ...

Från och med 1 januari 2020 höjs energiskatten på el med 0,75 öre per kWh inklusive moms. Det motsvarar 150 kr/år för en villaägare med en elanvändning på 20.000 kWh/år. För en lägenhetskund motsvarar det ca 15 kr/år eftersom elanvändningen är lägre. Totalt utgör energiskatt och moms närmare 50% av ...

Fjärrvärme kan produceras på olika sätt, en del av värmen kan produceras genom förbränning av avfall och därför kan ditt fjärrvärmepris påverkas av den nya avfallsförbränningsskatten. Ny skatt på avfallsförbränning Regeringen inför skatt på avfallsförbränning under 2020. Förslaget är en del av bud ...

Konsumenternas energimarknadsbyrå publicerar nu en lista på elhandelsföretag som det klagats mycket på hos byrån och tips till den som har eller vill teckna avtal med något av företagen.  Energimarknadsbyråns klagomålsinformation Klagomålen som ingår gäller ärenden där en kund inte kunnat lösa en ...

Har du utlovats samfakturering och billigare el med det nya elavtalet, men upptäcker att kostnaderna till elhandlaren istället ökar? Och elavtalet visar sig ha 24 månaders uppsägningstid när du lovats att det ska kunna avslutas när som helst? Här hittar du en vägledning om vad du kan göra om du upp ...

Stormen Alfrida har bland annat orsakat strömavbrott för runt 100 000 hushåll. Strömavbrott kan också orsaka skador och elfel med kostnader som följd. Här hittar du information som kan vara relevant för dig som drabbats.  Avbrottsersättning vid strömavbrott Om ett strömavbrott inträffar och varar ...

En ny certifiering, Schysst elhandel, finns nu på elmarknaden. Syftet med certifieringen är att kunden ska kunna känna sig trygg med sitt val av elavtal. En ”Schysst elhandlare” ska leva upp till 17 kundlöften som går längre än vad lagen kräver. Genom löftena har konsumenter som tecknar avtal med f ...