Skip to the content

Har du frågor? Ring 08-522 789 50 vardagar mellan 09.00 - 12.00 eller fråga via kontaktformuläret.

Nyheter

Stormen Alfrida har bland annat orsakat strömavbrott för runt 100 000 hushåll. Strömavbrott kan också orsaka skador och elfel med kostnader som följd. Här hittar du information som kan vara relevant för dig som drabbats.  Avbrottsersättning vid strömavbrott Om ett strömavbrott inträffar och varar ...

En ny certifiering, Schysst elhandel, finns nu på elmarknaden. Syftet med certifieringen är att kunden ska kunna känna sig trygg med sitt val av elavtal. En ”Schysst elhandlare” ska leva upp till 17 kundlöften som går längre än vad lagen kräver. Genom löftena har konsumenter som tecknar avtal med f ...

Från den 1 december 2018 flyttas alla Sveriges Energis kunder över till Göta energi på grund av att företagen går samman under Göta energis varumärke. Är det tillåtet att flytta över kunder till ett annat företag?  Det finns ingen särskild rätt i ellagen för ett elhandelsföretag att överlåta ett e ...

Strömavbrotten på Gotland har alla hittills varit kortare än 12 timmar. Det gör att avbrottsersättning inte kommer att ges automatiskt. Men du kan ändå ha rätt till ersättning från elbolaget. Om du drabbats av en skada på grund av strömavbrott kan du läsa mer om dina konsumenträttigheter här. Ersät ...

Från och med 1 januari 2019 höjs energiskatten på el med 2 öre per kWh inklusive moms. Det motsvarar 400 kr/år för en villaägare med en elanvändning på 20.000 kWh/år. För en lägenhetskund motsvarar det ca 50 kr/år eftersom elanvändningen är lägre. Aktuell skattesats på el från och med 1 januari ...

Problem kopplade till telefonförsäljning har varit uppmärksammade under en längre tid. Det handlar exempelvis om att konsumenter felaktigt påstås ha ingått avtal eller att de ingår avtal utan att förstå vad det innebär. Problemen är ofta kopplade till en "överrumplande" och pressande försäljningssit ...

Nu har Energimarknadsinspektionen (Ei) fattat beslut om gasnätsföretagens intäktsramar för perioden 2019–2022. Precis som för elnätsföretag beslutar Ei om intäktsramar för gasnätsföretag. Besluten fattas i förhand för fyra år i taget. Intäktsramarna reglerar hur stora avgifter företagen totalt ...

Konsumenternas Energimarknadsbyrå har under en period tagit emot många klagomål från både konsumenter och näringsidkare som har känt sig lurade av en elleverantör.  Frågorna som beskrivs nedan har aktualiserats i klagomål till Konsumenternas energimarknadsbyrå. I klagomålen anger kunderna att de ha ...

Det uppstår ofta många frågor när man funderar på att installera solceller. Energimyndigheten har nu lanserat en webbportal om solel. På Solelportalen finns saklig och oberoende information om solcellsanläggningar, från planeringsfasen inför en installation till avveckling av en anläggning. Portale ...

Enligt ellagen får en elhandlare endast debitera kunden för den el som förbrukats, i alla fall om kunden tecknat avtal efter den 1 juni 2014. Det innebär att det inte är tillåtet för elleverantörer att erbjuda så kallad utjämnad faktura. Vad är utjämnad faktura? Utjämnad faktura innebär att be ...