Telefon
08-522 789 50
Måndag till torsdag 9.00–12.00
Brev
Konsumenternas energimarknadsbyrå
Box 24226
104 51 Stockholm
På elmarknaden har du som konsument två avtal: ett elnätsavtal med elnätsföretaget som äger elnätet där du bor och ett elavtal med en valfri elleverantör. Du kan själv välja elleverantör, men inte elnätsföretag.
Om du inte tecknar ett elavtal ordnar elnätsföretaget ett så kallat anvisat avtal hos en elleverantör. Anvisade elavtal brukar vara dyrare än andra avtalstyper och du tjänar därför på att själv teckna ett elavtal. Du kan välja att teckna avtal med den anvisade elleverantören eller byta till en annan elleverantör.
» Hur vet jag om jag betalar ett anvisat pris?
För att välja elavtal finns det några saker du bör ta ställning till:
Det finns över hundra elleverantörer att välja mellan och många erbjuder flera olika typer av avtal. Priserna på elavtal ändras löpande. Du kan jämföra aktuella priser på elavtal i Elpriskollen.
» Till Elpriskollen
» Se prisutveckling för olika avtal
» 3 saker du bör göra när du byter elavtal
Bor du i en flerfamiljsfastighet där ägaren valt att endast ha ett gemensamt/kollektivt elavtal för fastigheten köper du som boende din el av fastighetsägaren. I dessa fall omfattas du inte av konsumentskyddsreglerna enligt ellagen.
Dina elkostnader faktureras dels från elleverantören och dels från elnätsföretaget. Om du vill undersöka dina kostnader närmare finns det mycket information att ta del av:
En stor del av elkostnaderna utgörs av elnätsavgifter, speciellt från årsskiftet 2017/2018 då energiskatten flyttade över till fakturan från elnätsföretaget.
De rörliga kostnader som beror på antalet kWh som förbrukats baseras på den mängd el som elmätaren har mätt.
» Om elmätaren och uppmätta mängder el
Senast uppdaterad: 2020-04-01 08:45
Kontaktuppgifter för konsumentvägledning
Telefon
08-522 789 50
Måndag till torsdag 9.00–12.00
Brev
Konsumenternas energimarknadsbyrå
Box 24226
104 51 Stockholm