Telefon
08-522 789 50
Måndag till torsdag 9.00–12.00
Brev
Konsumenternas energimarknadsbyrå
Box 24226
104 51 Stockholm
Om du inte aktivt har valt att ingå avtal om elpris anvisar elnätsföretaget dig till en elleverantör och du debiteras ett så kallat anvisat pris. Det förekommer även att du får ett anvisat pris när ditt elavtal har löpt ut och du inte gjort något nytt val.
Det anvisade priset är ofta högre än priset för andra alternativ. Priset kan förändras flera gånger under året, det brukar dock vara trögrörligare än ett avtalat rörligt pris (månadsbörspris).
Den 1 juni 2023 infördes ny reglering i ellagen som innebär att anvisade avtal inte får ha dynamiska priser. Dynamiska priser är priser som återspeglar de priser som vid varje tidpunkt gäller på spotmarknaderna med ett intervall som minst motsvarar frekvensen för avräkning på marknaden, vilket i nuläget är timavräkning.
Ett anvisat avtal får enligt ellagen inte ha en längre uppsägningstid än 14 dagar.
Elnätsföretaget måste enligt ellagen underrätta kunden om vilken elleverantör som elnätsföretaget anvisat åt kunden, när kunden inte själv har valt. Denna situation uppstår oftast när någon flyttat in till en ny anläggning. Kunden ska då också få information om vilka bestämmelser som gäller vid byte av elleverantör.
En elleverantörs faktura till en elanvändare ska innehålla uppgifter om vilket avtal som tillämpas och var elanvändaren kan hitta information om avtalets innehåll. Om det är ett anvisat avtal, ska det anges i fakturan tillsammans med information om vad det innebär att avtalet är ett anvisat avtal.
En anvisad elleverantör är enligt ellagen skyldig att minst en gång per kvartal särskilt lämna information till elanvändare med anvisat avtal om:
Senast uppdaterad: 2023-06-01 08:24
Kontaktuppgifter för konsumentvägledning
Telefon
08-522 789 50
Måndag till torsdag 9.00–12.00
Brev
Konsumenternas energimarknadsbyrå
Box 24226
104 51 Stockholm