Skip to the content

Har du frågor? Ring 08-522 789 50 vardagar mellan 09.00 - 12.00 eller fråga via kontaktformuläret.

Klagomålsinformation

En övervägande majoritet av de ca 130 elhandelsföretagen på elmarknaden har mycket få klagomål hos Konsumenternas energimarknadsbyrå, men det är stora skillnader. Nedan kan du se information om vilka företag som i år har genererat flest klagomål i relation till hur många kunder de har. För att elhandlaren ska finnas med i statistiken krävs också att antalet klagomål har överstigit en fastställd miniminivå. Listan kommer framöver att uppdateras varje kvartal. 

Klagomålen på företagen i listan kan gälla allt från felaktig fakturering till vilseledande marknadsföring eller höga brytavgifter när kunden byter elleverantör.

Mer information om klagomål och vägledning

Via länkarna nedan hittar du information om vad klagomålen gällt och tips till dig som har, eller vill teckna avtal, med respektive företaget.  

» Till information om Stockholms elbolag

» Till information om Göta energi

» Till information om Nordic green energy

» Till information om Axilia

» Till information om Nordisk krafthandel

» Till information om Fi-nergy

» Till information om Telinet

 

Hitta ett elavtal hos någon av de ca 130 elhandelsföretagen via Energimarknadsinspektionens prisjämförelse:

» Till Elpriskollen

Hur har listan på företag tagits fram?

Energimarknadsbyrån har använt sig av statistiken som skapas från de kontakter byrån har med personer som söker hjälp att lösa en tvist med ett företag på elhandelsmarknaden. Företagen i listan är de företag som från januari till oktober i år har genererat flest klagomål i relation till antalet kunder. För att företaget ska finnas med i statistiken krävs också att antalet klagomål har överstigit en fastställd miniminivå. 

Klagomålen som ingår i statistiken gäller ärenden där en kund inte kunnat lösa en tvist med hjälp av företagets kundtjänst utan behövt söka vägledning och stöd av Konsumenternas energimarknadsbyrå. Byrån har också tittat på om det kan finnas en grund för klagomålen. 

Syftet med publiceringen av klagomålsinformation är att hjälpa personer som ska välja elavtal att göra ett mer informerat val och så långt som möjligt undvika konsumentproblem.​

Sammanfattningsvis:

  • I underlaget ingår klagomål där kunder behöver vägledning vid en pågående tvist.
  • Byrån undersöker om det kan finnas grund för klagomålen.
  • Företagen i listan har många klagomål sett till vad som är normalt på elmarknaden.
  • Eftersom antalet möjliga tvister ökar om företaget har fler kunder tas hänsyn tas till om företaget har få eller många kunder.

Senast uppdaterad: 2019-11-15 13:59