Skip to the content

Nyheter

Från och med 1 oktober börjar elpriset sättas på kvart istället för per timme. Detta kan innebära att du som har ett timprisavtal nu övergår till ett kvartprisavtal.  Vad innebär förändringen? Elbörserna i Norden går idag över till att handla el i 15-minutersintervaller. Det betyder att elpriset n ...

Nu när certifieringen Schysst elhandel har upphört är det extra viktigt att du själv granskar elhandelsföretaget innan du tecknar avtal. Efter nästan tio år har märkningen Schysst elhandel tagits bort. Certifieringen lyfte fram elhandlare som utmärkte sig i sin kundkontakt genom att binda sig till ...

Efter att vi på Konsumenternas Energimarknadsbyrå uppdaterade klagomålslistan i början av april 2025 så finns det nu fyra företag på listan, nämligen Nordic Best Energi, Nordic Green Energy, Lingon Energi och Elhjälpen. Det är elhandlare eller förmedlare av elavtal som orsakat ovanligt många klagomå ...

Allt fler elnätsföretag börjar fakturera sina kunder enligt en ny modell – effekttariff. Vi hjälper dig att förstå hur detta påverkar dig och hur du kan agera för att sänka kostnaden. Från och med 1 januari 2027 måste alla elnätsföretag enligt lag använda effekttariffer. Redan nu har flera elnätsfö ...

Nu kan du som är småföretagare och är i tvist med en elhandlare få vägledning via Företagsportalen. Här kan du läsa mer om Företagsportalen. Som företagare har du inte alltid samma skydd som konsumenter. De viktigaste bestämmelserna, vid sidan om ellagen, för dig som företagare när du tecknar elavt ...

1 januari 2025 börjar Energimarknadsinspektionen (Ei) nya föreskrifter och allmänna råd riktade till elhandelsföretag börja gälla. Föreskrifterna beskriver vilken information som elhandelsföretag ska ge till dig som kund, både i fakturan och på elhandlarens webbplats. Du får bl.a. bättre insyn i de ...