Konsumenternas Energimarknadsbyrå håller semesterstängt under jul, nyår och trettondagen och öppnar igen den 7 januari. Under denna period är vår telefonvägledning stängd och vi kan tyvärr inte besvara frågor som skickas in via e-post eller webbformulär. Du kan fortfarande skicka in dina frågor via ...
Nyheter
Sänkt energiskatt på el 2026
Den 1 januari 2026 sänks skatten på el med 9,875 öre per kWh inklusive moms (7,9 öre per kWh exklusive moms). Det motsvarar 1 975 kronor per år för en villaägare med en elanvändning på 20 000 kWh per år och 197,5 kronor per år för en lägenhetskund med 2 000 kWh i årlig användning. » Mer om energis ...
Nya villkor för elhandel och elnät – vad betyder det för dig?
Från den 1 januari 2026 gäller uppdaterade allmänna villkor för både elhandel och elnät. De allmänna villkoren för elhandel och elnät finns för att skapa en gemensam och tydlig grund för avtal mellan konsumenter och energiföretag. De nya villkoren har beteckningarna ELNÄT 2025 K respektive ELHANDEL ...
Fem företag på klagomålslistan hos Konsumenternas Energimarknadsbyrå
Efter att vi på Konsumenternas Energimarknadsbyrå uppdaterade Klagomålslistan i mitten av oktober 2025 så finns det nu fem företag på listan, nämligen Nordic Best Energi, Nordic Green Energy, Lingon Energi, Svenska Elverket och Elhjälpen. Det är elhandlare eller förmedlare av elavtal som orsakat ova ...
Idag kan ditt timavtal gå över till ett kvartprisavtal
Från och med 1 oktober börjar elpriset sättas på kvart istället för per timme. Detta kan innebära att du som har ett timprisavtal nu övergår till ett kvartprisavtal. Vad innebär förändringen? Elbörserna i Norden går idag över till att handla el i 15-minutersintervaller. Det betyder att elpriset n ...
Schysst elhandel upphör – så skyddar du dig mot oseriösa elbolag
Nu när certifieringen Schysst elhandel har upphört är det extra viktigt att du själv granskar elhandelsföretaget innan du tecknar avtal. Efter nästan tio år har märkningen Schysst elhandel tagits bort. Certifieringen lyfte fram elhandlare som utmärkte sig i sin kundkontakt genom att binda sig till ...
Fyra företag på klagomålslistan hos Konsumenternas Energimarknadsbyrå
Efter att vi på Konsumenternas Energimarknadsbyrå uppdaterade klagomålslistan i början av april 2025 så finns det nu fyra företag på listan, nämligen Nordic Best Energi, Nordic Green Energy, Lingon Energi och Elhjälpen. Det är elhandlare eller förmedlare av elavtal som orsakat ovanligt många klagomå ...
Har ditt elnätsföretag börjat att fakturera dig för en effekttariff?
Allt fler elnätsföretag börjar fakturera sina kunder enligt en ny modell – effekttariff. Vi hjälper dig att förstå hur detta påverkar dig och hur du kan agera för att sänka kostnaden. Från och med 1 januari 2027 måste alla elnätsföretag enligt lag använda effekttariffer. Redan nu har flera elnätsfö ...
Ny portal för företagskunder
Nu kan du som är småföretagare och är i tvist med en elhandlare få vägledning via Företagsportalen. Här kan du läsa mer om Företagsportalen. Som företagare har du inte alltid samma skydd som konsumenter. De viktigaste bestämmelserna, vid sidan om ellagen, för dig som företagare när du tecknar elavt ...
Varför finns det nya kostnaderposter på elhandelsfakturan?
1 januari 2025 börjar Energimarknadsinspektionen (Ei) nya föreskrifter och allmänna råd riktade till elhandelsföretag börja gälla. Föreskrifterna beskriver vilken information som elhandelsföretag ska ge till dig som kund, både i fakturan och på elhandlarens webbplats. Du får bl.a. bättre insyn i de ...