Om du anser att en faktura är felaktig kan du bestrida den. Gör det skriftligt med e-post innan förfallodagen, annars kan du drabbas av kravkostnader.
I bestridandet ska du ange vilken faktura det gäller och ange grunden till ditt bestridande. Det ska vara en så kallad rättsligt relevant grund. Det betyder att det måste finnas viss substans i varför du anser att fakturan är felaktig.
Om du anser att en del av fakturabeloppet är riktigt ska du betala den delen och invända mot det resterande beloppet. När du gör en invändning är det viktigt att veta vem som ansvarar för utredningen i ärendet.
När du gör en invändning är det viktigt att veta vem som ansvarar för utredningen i ärendet. Om det gäller en tvist om din förbrukning och om denna stämmer eller inte, är det oftast du själv som måste agera för att komma vidare i ärendet. Om din invändning däremot rör själva fakturan och eventuella fel i denna ligger det oftast på företaget att göra utredningen.