Konsumenten begärde återbetalning av ett visst belopp för den tid som konsumenten blivit felaktigt fakturerad. Konsumenten ingick avtal med ett specifikt pristaksbelopp i öre per kWh. På första fakturan debiterades ett högre belopp per kWh plus moms. Vid kontakt med elhandelsföretaget fick konsumen ...
Beslut från Allmänna reklamationsnämnden och domstol
Här har vi samlat referat av beslut från Allmänna reklamationsnämnden och mål i domstol som handlar om el- och gasfrågor. Referaten är till för att ge dig som konsument vägledning om du har råkat ut för en liknande tvist.
Välj en kategori i menyn för att komma till de referat som behandlar tvister inom det valda området. Om du letar efter något specifikt kan du också använda webbplatsens sökfunktion.
I referaten förkortas "konsument" till "K".
Elhandelsföretaget hade inte visat att det hade rätt att debitera mer än pristaket
Konsumenten blev erbjuden avtal med rörligt pris med pristak. Enligt avtalet skulle konsumenten följa med i svängarna vid lågt pris men aldrig betala mer än taket, oavsett elpris. Försäkringen var förenad med en månadskostnad. Konsumenten fick på begäran erbjudandet per e-post och kontrollerade mot ...
Konsument som informerats om att fakturering baserats på beräknad förbrukning blev inte befriad att betala avstämningsfaktura
Den 20 augusti 2018 bytte elnätsföretaget K:s elmätare eftersom den var trasig och nätföretaget inte fick kontakt med den. K vände sig emot att nätföretaget inte bytt ut mätaren tidigare. Fakturorna fortsatte komma och K hade ingen aning om att mätningen inte fungerat. K ifrågasatte hur elnätsföreta ...
Konsument som inte mottagit elfaktura på nästan tre år behövde bara betala för el som förbrukats ett år bakåt i tiden
K hade efter ett mätarbyte inte betalat för den el som förbrukats under nästan tre år. Anledningen var ett systemtekniskt fel hos elhandelsföretaget. Under perioden hade K endast debiterats 238 kr i fast årsavgift det första året efter mätarbytet. När felet upptäcktes skickade elhandelsföretaget en ...
Samlingsfaktura sågs inte som grund för hävning eller prisavdrag, men skadestånd hade kunnat utgå om konsumenten styrkt skada
K fick inte avtalad månadsfaktura under avtalets inledande fyra månader. Efter klagomål fick K en ospecificerad samlingsfaktura. K yrkade hävning av avtalet, prisavdrag samt skadestånd för nedlagd tid. Elhandelsföretaget menade att den uteblivna faktureringen berodde på ett tekniskt fel som påverka ...
Kontaktuppgifter för konsumentvägledning
Telefon
08-522 789 50
Måndag till torsdag 9.00–12.00
Brev
Konsumenternas energimarknadsbyrå
Box 24226
104 51 Stockholm