Skip to the content

Om du vill ångra ett elavtal

Om du har ingått ett elavtal på distans, exempelvis via telefon, har du rätt att ångra avtalet inom ångerfristen. Här kan du läsa närmare om dina rättigheter som konsument och vad du bör tänka på om du vill ångra ett elavtal. 

Tänk på det här

  • Ångerfristen är på 14 dagar och börjar löpa först när du som konsument har fått fullständig information om ångerrätten.
  •  Du behöver inte få en bekräftelse från elbolaget om att avtalet är ångrat. Dock är det viktigt att du vid behov kan visa att du, inom ångerfristen, har ångrat avtalet. Vi rekommenderar därför att du ångrar avtalet skriftligen via e-post.  
  • Om du inte kommer överens med företaget gällande ångerrätten bör du i första hand kontakta företaget för en fortsatt diskussion. 
  • Om du efter att ha varit i kontakt med företaget känner att du behöver vägledning kan du kontakta oss på Konsumenternas energimarknadsbyrå. 
  • Om du inte kommer överens med företaget har du möjlighet att begära prövning i Allmänna reklamationsnämnden