I juni 2017 fick K en offert för nyanslutning från sitt elnätsföretag. Den anlitade elinstallatören hade inte tid att räkna på jobbet innan offerttidens slut så en ny elinstallatör anlitades och en ny offert begärdes. I juni 2018 fick K en ny offert på ett belopp som var nästan tre gånger så högt so ...
Beslut från Allmänna reklamationsnämnden och domstol
Här har vi samlat referat av beslut från Allmänna reklamationsnämnden och mål i domstol som handlar om el- och gasfrågor. Referaten är till för att ge dig som konsument vägledning om du har råkat ut för en liknande tvist.
Välj en kategori i menyn för att komma till de referat som behandlar tvister inom det valda området. Om du letar efter något specifikt kan du också använda webbplatsens sökfunktion.
I referaten förkortas "konsument" till "K".
Konsument hölls ansvarig över att elmätaren ska vara lättåtkomlig för elnätsföretaget
K, som byggt in sin elmätare i ett skåp, var tvungen att flytta elmätaren för att elnätsföretaget skulle kunna genomföra ett byte av mätutrustning. K begärde ersättning för kostnad som uppkom i och med flytten av elmätaren. Elnätsföretaget motsatte sig kundens begäran och hävdade att mätarplatsen b ...
Dröjsmål gav inte rätt till prisavdrag – men rätt till skadestånd om konsumenten lidit ekonomisk förlust
Det tog elnätsföretaget 10 månader att slutföra en anslutning, istället för utlovad tid som enligt K var 6-8 veckor. K begärde därför prisavdrag motsvarande 50 procent av anslutningsavgiften. Elnätsföretaget motsatte sig K:s krav och invände att det inte fanns några uppgifter som styrkte att ett lö ...
Konsument hade inte rätt till prisavdrag p.g.a. elnätsföretagets dröjsmål då sådan rätt enbart föreligger vid fel
K hävdade att elnätsföretaget varit i dröjsmål med anslutning av en elanläggning då kabelgrävning och anslutning slutligen gjordes drygt fyra månader efter färdiganmälan trots att den normala tiden ska vara 4-8 veckor. K yrkade prisavdrag motsvarande 50 procent. Elnätsföretaget bestred yrkandet och ...