Prisdialogen är ett branschgemensamt initiativ från Riksbyggen, Sveriges Allmännytta, Energiföretagen Sverige och Fastighetsägarna. Syftet är att stärka kundens ställning på fjärrvärmemarknaden, skapa rimliga, förutsägbara och stabila prisändringar samt öka förtroendet för fjärrvärmeleverantörernas prissättning.
Modellen omfattar en majoritet av fjärrvärmeleveranserna i Sverige (ca 2 miljoner hushåll) och bygger på en årlig dialog mellan fjärrvärmeföretag och kunder. Du som kund kan lämna synpunkter på prisändringsmodellen, som behandlas inom ramen för den lokala samrådsprocessen.
Prisdialogen har utvärderats både av tillsynsmyndigheten Energimarknadsinspektionen och på eget initiativ, i syfte att utveckla och förbättra arbetet. Utvärderingen visar att modellen inte bara ger tidig information om kommande prisförändringar, utan även en prognos för de två följande åren – något som kunderna värderar högt.
Har du som kund synpunkter på fjärrvärmeleverantörens prisändringsmodell, kan du lämna dem till Prisdialogen, tillsammans med en motivering. Alla synpunkter och klagomål behandlas inom ramen för den lokala samrådsprocessen.
» Om Prisdialogen på Prisdialogens webbplats