Om ett elföretag påstår att du har ingått ett elavtal trots att du inte har det har du möjlighet att bestrida.
» Läs mer om bestridande
Ofta uppstår frågan om bestridande av elavtalet innan elföretaget har hunnit genomföra bytet. Du kanske har uppmärksammats om det kommande bytet av ditt ”gamla” elhandelsföretag eller av ditt elnätsföretag. När det gäller bestridande av elavtalet innan bytet har genomförts finns det ingen möjlighet för dig som konsument att stoppa bytet genom att bestrida elavtalet om inte du och elföretaget kommer överens om det. Det är därför viktigt att du så snart som möjligt kontaktar elföretaget och bestrider det påstådda avtalet och informerar om att du vill att de ska ta bort sin anmälan om byte. Elföretaget kan återkalla sin bytesanmälan till elnätsföretaget senast fyra dagar innan datum för leveransstart. Om elföretaget inte återkallar sin bytesanmälan kommer bytet att genomföras.
Elöretaget kan inte ”backa” från ett genomfört byte. Detta gäller även i de fall som elföretaget och du som konsument är överens om att bytet inte skulle/borde ha skett och elföretaget har informerat dig om att du är fri att lämna för att köpa sin el från ett annat elföretag.
För att återgå till ditt gamla elhandelsföretag eller för att hamna hos önskat elhandelsföretag måste du själv aktivt söka dig till det elföretaget för att ingå ett elavtal så att elföretaget kan anmäla byte till ditt elnätsföretag.
Om du och elföretaget inte är överens kan det hända att elföretaget skickar en brytavgift till dig. En brytavgift är en avgift som ett elföretag kan ha rätt att ta ut om du bryter ett tidsbestämt avtal i förtid. En förutsättning för att elföretaget ska ha rätt att ta ut en brytavgift är att det finns ett giltigt avtal.
» Läs mer om brytavgift