Fler mallar
Vi har tagit fram ett antal olika mallar som du som konsument kan använda dig av i din kommunikation med ett energiföretag. Mallarna är tänkta som ett hjälpmedel om du är osäker på vad du ska skriva i ett mejl eller i ett brev. Beroende på vad din ärende gäller kan du utifrån nedanstående rubriker se om det finns en mall som passar för ditt ärende.
Om det saknas en mall för ditt ärende är du välkommen att kontakta oss.
Bestridande, ångerrätt och återkrav
Frånkoppling
Det finns regler i ellagen om när ett energiföretag får begära frånkoppling och om hur en frånkoppling ska gå till. Du kan läsa mer om regelverket via länkarna nedan.
» Frånkopplingsprocessen steg för steg
» Obetalda elräkningar - när stängs elen av?
» Undantag från rätten till avstängning
Det är endast om energiföretaget inte har följt gällande regelverk som en frånkoppling kan bestridas. Om du vill bestrida en frånkoppling, antingen en påbörjad eller genomförd, kan du använda dig av någon av nedanstående mallar. Om det är ett elhandelsföretag som begär frånkoppling och du anser att frånkopplingen är felaktig bör du även informera elnätsföretaget om det, då det är elnätsföretaget som verkställer frånkopplingen.
Fakturering
Ibland uppkommer det problem som rör fakturering. Exempelvis kan du blivit fakturerad fel belopp eller fått ett så kallat efterkrav på grund av att det har varit fel på elmätaren. Om du har problem som rör fakturering kan du undersöka om du kan använda dig av någon av mallarna nedan vid kontakt med energiföretaget.
Skadestånd, dålig elkvalitet och avbrott
Senast uppdaterad: 2025-11-21