Skip to the content

Har du frågor? Ring 08-522 789 50 vardagar mellan 09.00 - 12.00 eller fråga via kontaktformuläret.

Avbrottsersättning

Om ett oplanerat avbrott inträffar och varar minst 12 timmar i en följd har du enligt ellagen normalt rätt till avbrottsersättning.

Ersättningen är då 12,5 procent av den beräknade årliga nätkostnaden, men minst 1000 kronor. Storleken på ersättningen ökar sedan i trappsteg med 25 procentenheter, eller minst 1000 kronor, per varje påbörjad 24-timmarsperiod.

Ett avbrott anses ha upphört om elen fungerat oavbrutet i minst två timmar i sträck. Detta gäller dock inte under den första 12-timmarsperioden då elen ska ha varit borta i minst 12 timmar i följd för att ersättningen överhuvudtaget ska utgå.

Det är ovanligt att avbrott pågår så länge, men om ett kortare eller längre avbrott har orsakat skador kan du ha rätt till skadestånd.

Många korta (eller långa) strömavbrott under en kortare period kan också tyda på dålig elkvalitet, läs mer om hur du kan klaga på det här.

Här nedan följer en beräkning av avbrottsersättning:
  • Om du haft avbrott med mer än 12 timmar men mindre än 24 timmar utgår ersättning med 12,5 procent av den beräknade årliga nätkostnaden, men minst 1000 kr.

  • Om du haft avbrott mer än 24 timmar men mindre än 48 timmar utgår ersättning med 37,5 procent av den beräknade årliga nätkostnaden, men minst 2000 kr.

  • Om du haft avbrott mer än 48 timmar men mindre än 72 timmar utgår ersättning med 62,5 procent men minst 3000 kr.

  • Om du haft avbrott mer än 72 timmar men mindre än 96 timmar utgår ersättning med 87,5 procent men minst 4000 kr.

  • Om du haft avbrott mer än 96 timmar men mindre än 120 timmar utgår ersättning med 112,5 procent men minst 5000 kronor, och så vidare.

Den maximala ersättningen är 300 procent av den beräknade årliga nätkostnaden.

Jämkningsregler

Under två förutsättningar kan avbrottsersättningen sänkas. Detta gäller om

  • skyldigheten att betala är oskäligt ekonomiskt betungande för nätföretaget eller
  • överföringen av el har försenats för att inte utsätta arbetstagarna för betydande risker.

Undantag

Under vissa begränsade förutsättningar har elanvändaren inte rätt till avbrottsersättning trots ett avbrott. Detta gäller om

  • avbrottet beror på försummelse av elanvändaren,
  • elen bryts på grund av elsäkerhetsskäl eller för att bevara god leverans- och driftsäkerhet,
  • felet beror på ett hinder utanför nätägarens kontroll, eller
  • avbrottet är hänförligt till fel i stamnätet.

Utbetalning

Elnätsföretaget ska betala ut ersättningen eller avräkna denna på fakturan inom skälig tid, dock senast inom sex månader från utgången av den månad då nätföretaget fått kännedom om avbrottet. Om ersättningen inte betalas ut i rätt tid är elnätsföretaget skyldig att betala dröjsmålsränta enligt räntelagen.

Utbetalningen eller avräkningen ska ske automatiskt men om du till exempel bor ensligt på landet kan du behöva kontakta nätföretaget för att förvissa dig om att företaget vet om att du har drabbats av ett elavbrott.

Skadestånd

Om det har uppstått kostnader på grund av ett strömavbrott kan du ha rätt till skadestånd. Läs mer om det här.

 

Mall för kommunikation med företag

Avbrottsersättning.doc

Nedladdning: 26KB