Telefon
08-522 789 50
Måndag till torsdag 9.00–12.00
Brev
Konsumenternas energimarknadsbyrå
Box 24226
104 51 Stockholm
Om du har blivit lurad in i ett elavtal eller om du har fått en faktura från ett företag där företaget påstår att du har en skuld gällande obetald elkonsumtion och du är säker på att så inte är fallet är det befogat att göra en polisanmälan om försök till bedrägeri.
Om du vill polisanmäla ett energiföretag, exempelvis för falska fakturor eller påtvingade elavtal så ska du antingen ringa 114 14 eller besöka en polisstation.
I polisanmälan behöver du ange följande uppgifter:
Om du får ett beslut från Polisen om att de inte har inlett en förundersökning baserat på din anmälan, trots att du har lämnat all information till Polisen som angetts enligt ovan och trots att det är uppenbart för dig att ett brott har begåtts så kan du begära överprövning.
Då ska du skriva till Polisen i den region där beslutet har fattats, ange diarienumret och sedan skriva att du begär överprövning.
Därefter väljer den aktuella förundersökningsledaren att återuppta ärendet och inleda förundersökning alternativt så måste den polisiära förundersökningsledaren skicka din överprövning till Åklagarmyndigheten för prövning. När åklagare prövar överklaganden är det oftast så att de beslutar om att inleda förundersökning.
Om du får ett nedläggningsbeslut efter att en förundersökning inletts kan det bero på flera orsaker men en vanlig orsak är att Polisen och/eller åklagare har valt att förundersökningsbegränsa ditt ärende. Det innebär att man väljer ut ett mindre antal anmälningar som förväntas ge tillräckligt stort straff och skriver av övriga anmälningar mot det utpekade bolaget och dess företrädare. Om det är så att din anmälan läggs ned på den grunden kan du ändå driva din fordran mot bolaget via Kronofogden, om du betalat fakturan.
Senast uppdaterad: 2023-03-29 08:21
Kontaktuppgifter för konsumentvägledning
Telefon
08-522 789 50
Måndag till torsdag 9.00–12.00
Brev
Konsumenternas energimarknadsbyrå
Box 24226
104 51 Stockholm