Hur hamnar ett företag på Klagomålslistan?
Här beskriver vi hur processen ser ut innan ett företag publiceras på Klagomålslistan. Detta beskrivs främst i en Steg för steg guide men du hittar också svar på de vanligaste frågorna om Klagomålslistan i tre olika FAQ:er.
Grundläggande principer
Det finns grundläggande principer för hur byrån arbetar med att ta fram Klagomålslistan och som därmed avgör om ett företag publiceras på Klagomålslistan.
- Klagomålslistan baseras på klagomålen från konsumenter och små företag där ett pågående problem eller en tvist mellan kunden och företaget inte har kunnat lösas genom dialog med företaget. Vilka små företag som byrån lämnar vägledning till hittar du information om i här.
- Samtliga företag som överstiger en viss miniminivå av klagomål för de senaste 12 månaderna publiceras på Klagomålslistan.
- Det sker en anpassning av miniminivån utefter hur många kunder som det aktuella företaget har.
- Klagomålslistan uppdateras varannan månad.
Här hittar du Steg för steg guiden.
Här hittar du FAQ - Allmänna frågor och svar om Klagomålslistan.
Här hittar du FAQ - Frågor och svar om hur Klagomålslistan tas fram.
Här hittar du FAQ - Frågor och svar om hur byrån kommunicerar med företag om Klagomålslistan.
Senast uppdaterad: 2025-08-15