Klagomål om Elhjälpen
Här beskrivs vanliga klagomål som byrån tagit emot om Elhjälpen.
Klagomål mot Elhjälpen som ingår som underlag till Klagomålslistan gäller ärenden där en kund till företaget inte kunnat lösa tvisten eller problemet i kontakt med företagets kundtjänst utan istället behövt söka vägledning hos oss på Konsumenternas energimarknadsbyrå.
Sammanfattning av klagomålen mot Elhjälpen
Elhjälpen har funnits med på Klagomålslistan sedan oktober 2024.
Kortfattat om klagomålen:
- Det är nästan uteslutande små företag som klagar till byrån om Elhjälpen.
- Kunder uppfattar att de har lurats att godkänna en fullmakt som Elhjälpen sedan använder för att teckna ett elhandelsavtal för kundens räkning med Nordic Green Energy. Oftast har detta skett via forcerande telefonförsäljning.
- Kunderna får under telefonsamtalet information från Elhjälpen om att det nya elavtalet ska bli billigare än kundens nuvarande avtal. Detta stämmer dock senare inte överens med fakturorna.
- Elhjälpen undanhåller information om att elavtalet har 5 års bindningstid.
- Kunderna upplever på olika sätt svårigheter med att kommunicera med Elhjälpens kundtjänst och att det också är svårt att nå företaget. Kunder som begär att få höra en ljudfil från säljsamtalet nekas detta och istället pekar företaget på ett så kallat signaturcertifikat.
Fördjupning i vad klagomålen mot Elhjälpen handlar om
Om ditt företag behöver vägledning i ett ärende som gäller Elhjälpen
Möjlighet att låta en domstol avgöra tvisten
Anmäla till myndighet
Anmäla till Svensk Handels varningslista
Senast uppdaterad: 2025-06-27