Telefon
08-522 789 50
Måndag till torsdag 9.00–12.00
Brev
Konsumenternas energimarknadsbyrå
Box 24226
104 51 Stockholm
Här beskrivs vanliga klagomål som byrån tagit emot om Nordic Green Energy under det senaste året. Nordic Green Energy har många klagomål sett till vad som är normalt på elmarknaden och har funnits med på klagomålslistan sedan oktober 2019.
Klagomålen som ingår gäller ärenden där en kund till företaget inte kunnat lösa en tvist med hjälp av företagets kundtjänst utan behövt söka vägledning hos oss på Konsumenternas energimarknadsbyrå. Byrån har tittat på om det finns grund för klagomålen.
Till information om alla företag på klagomålslistan
Det är vanligt med klagomål om att Nordic Green Energy vid telefonförsäljning eller vid försäljning av elavtal i köpcentrum utgett sig för att representera ett annat företag, exempelvis konsumentens nuvarande elhandlare. Även klagomål om att säljaren har lämnat löften om billigare elpris som sedan inte förverkligas är återkommande.
Klagomålen om lång bindningstid avser oftast en bindningstid på 3 år eller 5 år. Konsumenterna klagar ofta om att bindningstiden överhuvudtaget inte nämndes vid säljsamtalet eller att informationen om bindningstiden var otydlig.
I klagomålen är det också vanligt att konsumenter anger att avtal överhuvudtaget inte har ingåtts med Nordic Green Energy. Konsumenter anger till exempel att de aldrig har haft kontakt med företaget eller att de tackat nej till avtal då företaget har tagit kontakt. Nordic Green Energy har ändå anmält sig som ny elleverantör och senare fakturerat för använd el.
Konsumenter klagar också på avtal som blir gällande först flera år efter att konsumenten kontaktades av Nordic Green Energy.
Om du hamnat i en tvist med ett elbolag kan du kontakta oss på Konsumenternas energimarknadsbyrå. Byråns medarbetare har juridisk expertis inom energiområdet och kan ge dig vägledning om vad som gäller i ditt ärende.
Om du avser att teckna avtal eller har tecknat avtal med Nordic Green Energy via en dörrförsäljare bör du:
Konsumenter kan anmäla företag till Konsumentverket om de inte följer den konsumenträttsliga lagstiftningen inom följande områden:
Konsumentverket jobbar för konsumentkollektivet. Din anmälan innebär inte att Konsumentverket hjälper dig personligen i just ditt ärende. Din anmälan kan dock hjälpa andra konsumenter i framtiden genom att Konsumentverket uppmärksammas på aktuella konsumentproblem så att verket riktar sina tillsynsaktiviteter rätt.
Du kan också göra en anmälan till Energimarknadsinspektionen om ditt klagomål till exempel gäller:
» Till Energimarknadsinspektionen
Din anmälan innebär inte att Energimarknadsinspektionen hjälper dig personligen i just ditt ärende.
Senast uppdaterad: 2022-12-28 17:56
Kontaktuppgifter för konsumentvägledning
Telefon
08-522 789 50
Måndag till torsdag 9.00–12.00
Brev
Konsumenternas energimarknadsbyrå
Box 24226
104 51 Stockholm