Telefon
08-522 789 50
Måndag till torsdag 9.00–12.00
Brev
Konsumenternas energimarknadsbyrå
Box 24226
104 51 Stockholm
Här beskrivs vanliga klagomål som byrån tagit emot om Telinet Energi under det senaste året. Telinet Energi har många klagomål sett till vad som är normalt på elmarknaden och har funnits med på klagomålslistan sedan april 2022.
Klagomålen som ingår gäller ärenden där en kund till företaget inte kunnat lösa en tvist med hjälp av företagets kundtjänst utan behövt söka vägledning hos oss på Konsumenternas energimarknadsbyrå. Byrån har tittat på om det finns grund för klagomålen.
Till information om alla företag på klagomålslistan
Det vanligaste klagomålet mot Telinet från konsumenter handlar om avtalsformen rörligt avtal med pristak. Till följd av de klagomål som har inkommit om avtalsformen rörligt avtal med pristak säljer Telinet inte längre denna avtalsform. Trots att Telinet har slutat att sälja avtalsformen rörligt avtal med pristak har det inkommit klagomål från kunder som tecknade avtalsformen innan den slutade att säljas. Dessa klagomål har dock minskat markant den senaste tiden.
De klagomål som har inkommit handlar om att det pristak (i öre per kWh) som presenterats vid försäljningstillfället eller vid bekräftelse av avtalet enligt konsumenterna inte stämmer överens med det pristak som sedan faktureras. Det är också vanligt med klagomål om att nivån på pristaket har höjts under avtalets gång utan att konsumenten i förväg har fått någon information om det. Några konsumenter upplever också att beskedet om nivån på pristaket och villkoren för pristaket har varierat beroende på när konsumenten kontaktat företagets kundtjänst.
Klagomålen handlar också om villkoren för utbetalningen av överskottet från pristaket och att konsumenter när de tecknade avtalet inte fick information om dessa villkor. De villkor för utbetalningen av överskottet som konsumenternas klagomål gäller är att överskottet inte betalas ut månadsvis, att det införts en maximal pristaksersättning på 6 000 kronor, att överskottet inte betalas ut förrän efter 12 månader, att konsumenten själv måste kontakta Telinet efter 12 månader för att få del av överskottet och att utbetalningen sker genom avdrag på kommande fakturor. Det sistnämnda klagomålet som innebär att konsumenten inte får del av överskottet i en klumpsumma uppfattar några kunder som ett sätt för Telinet att hålla kvar missnöjda kunder hos företaget.
I några klagomål uppger konsumenterna att de är missnöjda med att deras avtal förlängts automatiskt till ett högt fast pris. I vissa av dessa klagomål uppger konsumenterna att de inte har fått information om att deras avtal kommer att förlängas automatiskt om de inte gör ett aktivt val.
» Läs mer om vad som gäller vid automatisk avtalsförlängning
Det förekommer också enstaka klagomål där konsumenterna uppger att de blivit uppringda av Telinet och att Telinet därefter påstår att de har ingått avtal, trots att konsumenterna inte haft för avsikt att ingå avtal med Telinet.
Om du hamnat i en tvist med ett elbolag kan du kontakta oss på Konsumenternas energimarknadsbyrå. Byråns medarbetare har juridisk expertis inom energiområdet och kan ge dig vägledning om vad som gäller i ditt ärende.
» Till Kontakta oss
Byrån har i flera fall hänvisat enskilda konsumenter till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att anmäla en pågående tvist med Telinet. Under 2022 har ARN gett några konsumenter rätt i tvister med Telinet. Du kan läsa våra sammanfattande referat från några av dessa beslut genom att klicka på länkarna här nedan.
» Elhandelsföretaget hade inte visat att det hade rätt att debitera mer än pristaket
ARN är en statlig myndighet som kostnadsfritt kan pröva tvister mellan konsumenter och företag (till exempel elhandelsföretag). Prövning av tvister hos ARN är ett enkelt och rättssäkert alternativ till prövning i domstol. ARN utgår vid bedömning av en tvist från gällande rätt i form av lagstiftning och rättspraxis men gör ingen egen utredning av vad som hänt utan det är upp till parterna att skriftligen lämna in och presentera det underlag nämnden ska ta ställning till. Innan du anmäler en tvist är det bra att först kontrollera att tvisten kan prövas hos ARN. Det finns bland annat en värdegräns på 500 kronor och en tidsgräns om att anmälan från konsumenten ska skickas in senast 1 år efter det att konsumenten första gången klagade hos företaget.
Om du avser att teckna avtal eller har tecknat avtal med Telinet Energi bör du:
Konsumenter kan anmäla företag till Konsumentverket om de inte följer den konsumenträttsliga lagstiftningen inom följande områden:
Konsumentverket jobbar för konsumentkollektivet. Din anmälan innebär inte att Konsumentverket hjälper dig personligen i just ditt ärende. Din anmälan kan dock hjälpa andra konsumenter i framtiden genom att Konsumentverket uppmärksammas på aktuella konsumentproblem så att verket riktar sina tillsynsaktiviteter rätt.
Du kan också göra en anmälan till Energimarknadsinspektionen om ditt klagomål till exempel gäller:
» Till Energimarknadsinspektionen
Din anmälan innebär inte att Energimarknadsinspektionen hjälper dig personligen i just ditt ärende.
Senast uppdaterad: 2023-07-03 14:31
Kontaktuppgifter för konsumentvägledning
Telefon
08-522 789 50
Måndag till torsdag 9.00–12.00
Brev
Konsumenternas energimarknadsbyrå
Box 24226
104 51 Stockholm