Skip to the content

Klagomål om Nordic Green Energy

Här beskrivs vanliga klagomål som byrån tagit emot om Nordic Green Energy. 

Klagomål mot Nordic Green Energy som ingår som underlag till Klagomålslistan gäller ärenden där en kund till företaget inte kunnat lösa tvisten eller problemet i kontakt med företagets kundtjänst utan istället behövt söka vägledning hos oss på Konsumenternas energimarknadsbyrå.

 

Sammanfattning av klagomålen mot Nordic Green Energy

Nordic Green Energy har funnits med på Klagomålslistan sedan oktober 2024.

Kortfattat om klagomålen:

  • Det är nästan uteslutande små företag som klagar till byrån om Nordic Green Energy.
  • Kunderna uppfattar att de mot sin vilja eller utan vetskap tilldelats ett elavtal med Nordic Green Energy.  
  • Oftast har kunderna ringts upp av Elhjälpen och i det samtalet menar kunderna att de då på olika sätt har lurats att godkänna en fullmakt. Fullmakten har sedan använts av Elhjälpen för att teckna ett elhandelsavtal med Nordic Green Energy.
  • Kunderna framför ofta till Nordic Green Energy att avtalet är ogiltigt. Nordic Green Energy hävdar då motsatsen men sparar inte några ljudfiler från säljsamtalet. 
  • I det fall som konsumenten vill frånträda avtalet eller hävdar att det är ogiltigt så lämnar Nordic Green Energy information om att konsumenten då kommer att få betala en kostsam brytavgift. Ibland motsvarar brytavgiften flera hundratusen kronor. 
  • Kunderna klagar ofta på att avtalsvillkoren är ofördelaktiga. Det gäller främst lång bindningstid och ett ofördelaktigt elpris som är mycket svårt att förstå hur det beräknas.
  • Kunderna upplever på olika sätt svårigheter med att kommunicera med Nordic Green Energys kundtjänst.

Fördjupning i vad klagomålen mot Nordic Green Energy handlar om

Om ditt företag behöver vägledning i ett ärende som gäller Nordic Green Energy

Möjlighet att låta en domstol avgöra tvisten

Anmäla till myndighet

Anmäla till Svensk Handels Varningslista

Senast uppdaterad: 2025-06-26