Klagomål om Lingon Energi
Här beskrivs vanliga klagomål som byrån tagit emot om Lingon Energi.
Klagomål mot Lingon Energi som ingår som underlag till Klagomålslistan gäller ärenden där en kund till företaget inte kunnat lösa tvisten eller problemet i kontakt med företagets kundtjänst utan istället behövt söka vägledning hos oss på Konsumenternas energimarknadsbyrå.
Sammanfattning av klagomålen mot Lingon Energi
Lingon Energi har funnits med på Klagomåslistan sedan april 2025.
Kortfattat om klagomålen:
- Konsumenter uppfattar att de har lurats in i avtal med Lingon Energi. Oftast har detta skett utanför ett köpcenter.
- Avtalet som konsumenten tilldelas innehåller mindre fördelaktiga avtalsvillkor som exempelvis lång bindningstid (upp till 5 år) eller prissättning av avtalet genom ett så kallat förvaltat avtal.
- I det fall som konsumenten vill frånträda avtalet eller hävdar att det är ogiltigt så lämnar Lingon Energi information om att konsumenten då kommer att få betala en kostsam brytavgift.
- Konsumenter uppger att de inte getts möjlighet att använda den lagstadgade möjligheten att ångra avtalet.
- Lingon Energi är inte ett elhandelsföretag som själva kan leverera el. Det är istället ett annat företag som sköter inköp av el för Lingon Energis räkning. Dessutom förekommer det att ytterligare ett annat företag skickar fakturorna till Lingon Energis kunder. Detta uppfattas som förvirrande av konsumenter som byrån pratar med.
Fördjupning i vad klagomålen mot Lingon Energi handlar om
Om du behöver vägleding i ett ärende som gäller Lingon Energi
Möjlighet att begära tvistlösning hos Allmänna reklamationsnämnden
Möjlighet att låta en domstol avgöra tvisten
Anmäla till myndighet
Senast uppdaterad: 2025-06-26