Telefon
08-522 789 50
Måndag till torsdag 9.00–12.00
Brev
Konsumenternas energimarknadsbyrå
Box 24226
104 51 Stockholm
Problem kopplade till telefonförsäljning har varit uppmärksammade under en längre tid. Det handlar exempelvis om att konsumenter felaktigt påstås ha ingått avtal eller att de ingår avtal utan att förstå vad det innebär. Problemen är ofta kopplade till en "överrumplande" och pressande försäljningssituation.
Från och med 1 september 2018 krävs att konsumenten har accepterat företagets erbjudande om avtal skriftligen, efter att telefonsamtalet har avslutats. Det gäller för alla typer av avtal men enbart vid telefonförsäljning, utan den skriftliga accepten är avtalet inte giltigt.
Skriftlighetskravet vid telefonförsäljning innebär i korthet följande:
Det finns inte något krav på elhandelsföretaget att spela in telefonsamtalet och det behövs inte på samma sätt nu när avtalet accepteras skriftligt. Du bör därför noggrant kontrollera att elhandelsföretagets anbud stämmer med vad som sagts om avtalet innan du skriftligen accepterar anbudet.
Observera att om du vill ha elavtalet som erbjudits måste du skicka ett skriftligt godkännande av avtalet. Om elavtalet inte blir giltigt och du står utan elavtal riskerar du att behöva betala ett högre tillsvidarepris.
Läs mer om skriftlighetskravet och dina rättigheter här.
Senast uppdaterad: 2019-01-02 12:33
Kontaktuppgifter för konsumentvägledning
Telefon
08-522 789 50
Måndag till torsdag 9.00–12.00
Brev
Konsumenternas energimarknadsbyrå
Box 24226
104 51 Stockholm