Telefon
08-522 789 50
Måndag till torsdag 9.00–12.00
Brev
Konsumenternas energimarknadsbyrå
Box 24226
104 51 Stockholm
K tecknade avtal med en elhandlare om att ett elavtal skulle börja gälla den 1 december 2000. Trots upprepade kontakter mellan K och elhandlaren blev elhandelsbytet genomfört först 8 månader senare. K yrkade ersättning för den prisfördyring som uppstått under tiden elhandelsbytet försenats.
Elhandlaren bestred och gjorde gällande att felet låg hos nätägaren.
ARN fann att avtalet ingåtts mellan K och elhandlaren och att det därför var elhandlaren som ansvarade för avtalets fullgörande om denne inte kunde visa att dröjsmålet berott på ett hinder utanför dennes kontroll. Elhandlaren hade i ärendet inte presenterat någon utredning som tydde på detta.
Senast uppdaterad: 2018-10-11 09:24
Kontaktuppgifter för konsumentvägledning
Telefon
08-522 789 50
Måndag till torsdag 9.00–12.00
Brev
Konsumenternas energimarknadsbyrå
Box 24226
104 51 Stockholm