Telefon
08-522 789 50
Måndag till torsdag 9.00–12.00
Brev
Konsumenternas energimarknadsbyrå
Box 24226
104 51 Stockholm
En dag hade K upptäckt att det brann i hennes elskåp. Enligt K hade elnätsföretagets utsända servicetekniker kunnat konstatera att branden orsakats av att det uppstått en kortslutning i en kopplingsplint, troligtvis p.g.a. att skruvarna till kopplingsplinten inte dragits åt i samband med ett mätarbyte ett par år tidigare. Vid branden förstördes en dator som K yrkade ersättning för.
ARN konstaterade att den utredning som ägt rum visade att branden inträffat i en del av anläggningen som K, i egenskap av anläggningsinnehavare, bar ansvaret för. Vidare konstaterades att det inte funnits någon anledning för elnätsföretaget att vidta någon åtgärd med, eller i närheten av, den aktuella kopplingsplinten vid mätarbytet. ARN ansåg därför inte att elnätsföretaget gjort sig skyldig till någon skadeståndsgrundande handling eller underlåtenhet.
Senast uppdaterad: 2018-10-11 09:25
Kontaktuppgifter för konsumentvägledning
Telefon
08-522 789 50
Måndag till torsdag 9.00–12.00
Brev
Konsumenternas energimarknadsbyrå
Box 24226
104 51 Stockholm