Telefon
08-522 789 50
Måndag till torsdag 9.00–12.00
Brev
Konsumenternas energimarknadsbyrå
Box 24226
104 51 Stockholm
I maj 2009 fick K en avstämningsfaktura som avsåg hennes elförbrukning under perioden 1 februari 2008–31 oktober 2008. K menade att hon i god tro redan betalat avstämningsfakturor för samma period och yrkade betalningsbefrielse.
Elhandlaren motsatte sig yrkandet då denna i februari 2008 hade sänt ett brev till K med information om att hon varit registrerad på fel anläggning, men att K inte gjort något åt saken eller tagit kontakt med elhandlaren.
ARN konstaterade att K inte kan anses ha varit i god tro beträffande det fel som förekommit. Detta då K genom brev givits befogad anledning att misstänka att det kunde ha blivit något fel vid registreringen av hennes elabonnemang och då hon inte, trots uppmaning från elhandlaren, vidtagit någon åtgärd för att reda ut saken. Med anledning av det saknades det enligt ARN anledning att befria K från betalningsansvar.
Senast uppdaterad: 2018-10-11 09:25
Kontaktuppgifter för konsumentvägledning
Telefon
08-522 789 50
Måndag till torsdag 9.00–12.00
Brev
Konsumenternas energimarknadsbyrå
Box 24226
104 51 Stockholm