Telefon
08-522 789 50
Måndag till torsdag 9.00–12.00
Brev
Konsumenternas energimarknadsbyrå
Box 24226
104 51 Stockholm
K hade en fjärravläst mätare och hans fakturor avsåg således verklig förbrukning. K kontaktade sitt elföretag efter att ha fått fakturan för februari 2006 då han misstänkte att den var felaktig. Svaret han fick var att fakturan var korrekt. Senare fick han en ny faktura, samt ett följebrev, där företaget angav att tidigare faktura avseende februari månad varit felaktig då mätaren hade stannat. K yrkade att han, i god tro, hade betalat färdigt för februari 2006.
ARN gjorde bedömningen att K får anses ha haft rätt att förlita sig på uppgiften från sitt elföretag och rekommenderade företaget att inte kräva kunden på den del av fakturan som avsåg februari månad.
Senast uppdaterad: 2018-10-11 09:25
Kontaktuppgifter för konsumentvägledning
Telefon
08-522 789 50
Måndag till torsdag 9.00–12.00
Brev
Konsumenternas energimarknadsbyrå
Box 24226
104 51 Stockholm