Telefon
08-522 789 50
Måndag till torsdag 9.00–12.00
Brev
Konsumenternas energimarknadsbyrå
Box 24226
104 51 Stockholm
Vid strömavbrott förstördes kött som K hade i frysen. K hade köpt köttet direkt hos uppfödaren för 5 603 kronor. Om hon skulle ha köpt köttet i butik hade det kostat minst det tredubbla. K begärde 11 206 kronor i ersättning av elnätsföretaget men fick endast 1 000 kronor i ersättning eftersom hon inte tagit bilder på köttet.
Elnätsföretaget medgav att betala 4 603 kronor men motsatte sig kravet i övrigt. Eftersom K inkommit med kvitto till ARN gick elnätsföretaget med på att ersätta K för köttet, med avdrag för de 1 000 kronor som redan betalats ut i avbrottsersättning.
ARN konstaterade att elnätsföretaget hade gått med på att ersätta K med köttets inköpskostnad sedan K inkommit med kvitto. Eftersom K inte hade visat att hon lidit större skada än inköpskostnaden rekommenderade ARN elnätsföretaget att ersätta K i enlighet med dess medgivande.
» Läs mer om din rätt till ersättning vid strömavbrott
Senast uppdaterad: 2019-04-15 14:09
Kontaktuppgifter för konsumentvägledning
Telefon
08-522 789 50
Måndag till torsdag 9.00–12.00
Brev
Konsumenternas energimarknadsbyrå
Box 24226
104 51 Stockholm