I samband med att K flyttade in i en ny bostad fick han ett brev från en elleverantör. K uppfattade brevet som att han skulle ge godkännande till att slå samman fakturan för elnät och elhandel hos det bolag som han redan hade elavtal med. K skrev under och skickade tillbaka bifogat svarskuvert. Tre ...
Beslut från Allmänna reklamationsnämnden och domstol
Här har vi samlat referat av beslut från Allmänna reklamationsnämnden och mål i domstol som handlar om el- och gasfrågor. Referaten är till för att ge dig som konsument vägledning om du har råkat ut för en liknande tvist.
Välj en kategori i menyn för att komma till de referat som behandlar tvister inom det valda området. Om du letar efter något specifikt kan du också använda webbplatsens sökfunktion.
I referaten förkortas "konsument" till "K".
Företaget måste bevisa att ångerrättsinformation har lämnats
I maj 2017 ingick K avtal med ett elhandelsföretag eftersom företaget utlovade 30-50 procent billigare elpriser. K fick varken någon information om bindningstid eller en kopia på avtalet. Elhandlaren tog över elleveransen i november 2017. När K fick fakturorna upptäckte han att elen blev mycket dyra ...
Förmedlare utan giltigt avtal blev bara delvis ersättningsskyldig då konsument inte kunde styrka förlorad inkomst
K hade blivit uppringd av en försäljare från en förmedlare av elavtal. K menade att han i samtalet hade tackat ja till att få ett nyhetsbrev. Förmedlaren ansåg däremot att det förelåg ett avtal mellan K och förmedlaren som innebar att förmedlaren bl.a. hade givits fullmakt att ingå och avsluta elavt ...
Kontaktuppgifter för konsumentvägledning
Telefon
08-522 789 50
Måndag till torsdag 9.00–12.00
Brev
Konsumenternas energimarknadsbyrå
Box 24226
104 51 Stockholm