Telefon
08-522 789 50
Måndag till torsdag 9.00–12.00
Brev
Konsumenternas energimarknadsbyrå
Box 24226
104 51 Stockholm
Många elavtal förlängs automatiskt om kunden inte aktivt kontaktar företaget och säger upp avtalet. Det kan ibland vara orsaken till att du som konsument har blivit fakturerad en brytavgift eller inte kan byta elleverantör som du tänkt.
Att avtalet förlängs när det löper ut måste framgå i avtalets villkor. Men två olika lagar ställer också krav på att företaget måste informera dig om avtalsförlängningen, för att förlängning av avtalet ska vara tillåten.
Enligt ellagen ska det framgå i elavtalets villkor vad som händer med ett tidsbestämt avtal när det löper ut. De flesta avtal förlängs med en ny avtalsperiod, men villkor och löptid kan skilja sig ifrån det avtal du har haft tidigare.
Du ska enligt ellagen även få informationen i ett särskilt meddelande 60-90 dagar innan avtalet löper ut. Elleverantören ska då informera elanvändaren om det avtal om leverans av el som börjar gälla när det nuvarande avtalet löpt ut. Informationen ska åtminstone innehålla uppgifter om det nya avtalets:
– avtalstyp
– bindningstid
– uppsägningstid och
– pris.
Allmänna reklamationsnämnden har i ett beslut kommit fram till att det inte var tillåtet att förlänga ett avtal utan meddelandet enligt ellagen.
Till beslut från Allmänna reklamationsnämnden
Sedan den 1 mars 2015 regleras automatisk avtalsförlängning i lagen om konsumentskydd vid automatisk avtalsförlängning. Lagen gäller när ett tidsbestämt avtal mellan en näringsidkare och en konsument innehåller villkor om att avtalet förlängs om konsumenten inte säger upp det.
För tidsbestämda avtal som ingås, eller förlängs, ska företaget påminna konsumenten om avtalsvillkor som innebär att avtalet förlängs om konsumenten inte säger upp det. Påminnelsen ska vara skriftlig och lämnas senast en månad före den tidpunkt då avtalet senast måste sägas upp. Påminnelsen och det särskilda meddelandet enligt ellagen kan ingå i samma meddelande.
Om elföretaget inte påminner konsumenten, har konsumenten rätt att säga upp avtalet med omedelbar verkan. Har avtalstiden inte löpt ut, har konsumenten dock endast rätt att säga upp avtalet till avtalstidens utgång.
Den här lagen omfattar inte avtal där konsumenten efter förlängningen kan säga upp avtalet till upphörande inom tre månader från uppsägningen.
Om du har fått ditt elavtal förlängt bör du:
Du kan kontakta Energimarknadsbyråns vägledning för att få vägledning.
Kontaktuppgifter till Energimarknadsbyråns vägledning
Senast uppdaterad: 2019-10-11 09:40
Kontaktuppgifter för konsumentvägledning
Telefon
08-522 789 50
Måndag till torsdag 9.00–12.00
Brev
Konsumenternas energimarknadsbyrå
Box 24226
104 51 Stockholm